Před 2 dny jsem psal o tom, jak je baterie v zimě ne/... a hle, našel jsem k tomu článek.
Takže už budeme všichni moudřejší!
Zejména v zimních měsících můžeme občas pozorovat náhlý propad SOC kapacity baterií např z 30% na 15% atd. Tento jev samozřejmě může mít mnoho příčin.
Jedním a velice častým důvodem je to, že baterie v zimních měsících neprovádí celé cykly, tj. nenabíjí se na 100% a pak následně nevybije do své minimální nastavené hranice SOC, ale funguje v tzv. part cyklech tj. baterie se o pár % nabije a následně vybije do nastavené minimální hranice SOC. Tyto tzv. part cykly mají vliv na finální dopočítání SOC baterie jelikož technologie LiFePo4 je velice tvrdým zdrojem a úroveň napětí mezi plně nabitou a vybitou baterií je velice nízká viz. Přiložený graf.
Z výše uvedeného grafu je patrné, že SOC baterie je vypočítáván jak na základě napětí, tak i teploty baterií a během užívání baterie se mění jak teplota na samotné baterii, tak i teplota okolí a v této závislosti roste případně klesá napětí na baterii, ale SOC může zůstat stále stejné při nepoužívání baterie. To může vést k nepřesnému skutečnému vypočítávání SOC baterie.
Proto je dobré, aby na baterii probíhaly celé cykly ke korektnímu dopočítávání SOC alespoň několikrát za měsíc.