Šetřím v noci baterii a jedu na NT (noční proud)

29. září 2021 | 10.49 |
blog › 
provoz › 
Šetřím v noci baterii a jedu na NT (noční proud)

Nastává období temna. Pár dnů bylo krásně a výroba se dostala až ke 20kWh, ale takových dnů je málo. Většinou je to do 10kWh, což už nepokrývá naši spotřebu vč bojleru. Udělal jsem jednoduché opatření.

Noční proud resp nízký tarif (NT) máme 19-21 hod a pak 0-6 hod.

V první době 19-21 hod mám automatický spínač (Tuya) a zapíná se topná spirála v bojleru (2kW) pro ohřev horní poloviny (pro 150L) a také se zapíná čerpadlo u bazénu na hodinu. Aby tahle spotřeba šla ze sítě a ne z baterie  nastavil jsem na střídači EKOnomický režim v době NT a dal nabíjení 1%. 0% nejde, pak to bere jako vybíjení. 1% znamená do 100W, takže vlastně skoro nic. Za noc to udělá 3% baterie.

Za první 2 hodiny NT tak ze sítě spotřebujeme cca 3kWh.

V druhé době 0-6hod se zase spíná bojler, aby se stihnul nahřát, protože za první 2 hodiny to samozřejmě většinou nestihne. Navíc celých 6 hodin jede dům na NT a ušetří z baterie cca 2-3kWh (nepočítám bojler) pro svůj Standby provoz.

A výsledek?

Ráno není v baterii 40%, ale cca 70%. Máme hezkou rezervu, kdy určitě nemusíme sáhnout na VT od ČEZu a přitom nenamáháme baterii nočním nabíjením s nabíjecí ztrátou cca 10%. Jasně, přijdeme o rezervu v baterii, kdyby náhodou krásně svítilo. Ale tím, že nahříváme jen horní polovinu bojleru stále je tam rezerva cca 5-7kWh, které dokáže bojler pojmout. Baterie dalších cca 5kWh a hlavně běžná denní spotřeba. Pokud svítí slunce, začíná pořádně nabíjet až po 9. hodině, do té doby už něco z baterie stihneme spotřebovat. Pokud vidím, že se všechno nabilo pustíme pračku, myčku, klimatizaci na vytápění a spotřebujeme co se dá. Přetoky v této době nemáme.

Je to podle mě ideál, jak maximálně snížit odběr elektřiny ve VT od ČEZu a dostat se na lepší návratnost FVE bez namáhání baterie. To se podle výpočtu nevyplatí, protože baterie jsou drahé (42.000kč za 3,55kWh) a garantovaných cyklů není tolik (4.000). 100% by vydržely 10-11 let i tohle zacházení, ale co potom? Budou už mega levné baterie? Fungovaly by dál i přes tohle namáhání? Kdo ví. Jedu raději konzervativně. :)

Zpět na hlavní stranu blogu